تاثیر جشن تولد بر کودکان

تاثیر جشن تولد بر کودکان

تاثیر جشن تولد بر کودکان

میخوایم در این مقاله راجع به تاثیر جشن تو زندگی کودکان رو بررسی کنیم ببینیم اصلا گرفتن جشن تولد برای کودک درسته یا نه؟ اگه درسته و خواستیم جشن تولد بگیریم باید چه مدلی و به چه گونه ای باشه ؟ اصلا جشن تولد تو زندگی کودک تاثیری داره یا نه؟ جشن تولد برای کودک رو با دوستاش بگیریم یا با خانواده؟ جشن تولد کودک تو زندگی اجتماعی کودکمون تو آینده تاثیر مثبت داره؟ سعی میکنیم تو این مقاله تمام این سوالات شما رو به طور جامع و کامل پاسخ بدیم.

لزوم برپایی جشن تولد برا کودکان و بچه ها

شاید فرزند ما تو آینده مثلا ۱۰ یا ۱۵ سال دیگه غذای سالم و خوشمزه ای که بهش دادیم یا رستورانی که رفتیم رو یادش بره اما مسلما جشن تولد خاطره ایه که به این راحتیا از ذهن کودک ما پاک نمیشه و قطعا تاثیر مثبت به روی کودکمون داره. چرا که خاطرات خوش در کنار دوستانش و خانواده به این سادگی از ذهن پاک نمیشه.

بچه ها در هر سنی باشند عاشق این هستن که براشون جشن تولد بگیرید، بعد از اینکه که سنشون بالا میره، دیگه خودشون برای تولدشون روزشمار میذارن تا خانواده حواسشون باشه. جشن تولد باعث بالا بردن اعتماد به نفس کودک می شه. چون کودک احساس می کنه که در خانواده یک فرد دوست داشتنی و ارزشمنده.

ضمن اینکه در یک روز خاص نیز مرکز توجه قرار می‌گیره و این حس لذت و عشق وصف نشدنی در وجودش تجربه می شه. اگر خودتون هم به عنوان والدین تصور کنید که در روزهای جشن تولدتون چه احساسی داشتید، می تونید حس بچه ها بهتر و کامل تر درک کنید.

پیشنهاد تیم تشریفات روناک: تم تولد دخترانه 

برا کودکان جشن تولد چه مدلی بگیریم، چقدر خرج کنیم و تو چه سطحی باشه؟

این که جشن تولد فرزندمون رو با خانواده بگیریم یا با دوستاش ، کاملا بستگی به روحیات کودک شما داره. تصور کنید که تصمیم دارید برای تولد فرزندتون چند نفر مهمان دعوت کنید، شما فکر میکنید که خاله و عمه و دایی بزرگ انتظار دارن که تو این جشن تولد حضور داشته باشن. اما نکته این است که نباید فقط بزرگترهای خانواده را دعوت کنید، بچه ها دوست دارن با هم سن و سال های خودشان خوش بگذرونن و از این بابت بیشتر لذت می برن بنابراین روز تولد بچه، تولد اوست نه فقط روز بزرگترها.

غالبا بچه ها تا سن چهار سالگی فرصت های با ارزش خود را تشخیص نمی دهند و از طرفی به خاطر سن کمشان قادر به برقراری رابطه قوی دوستانه با همسالان خود نیستن. پس بهتر است تا سن چهار یا پنج سالگی این مدل مراسم ها را در منزل و یا جمع های کوچک برگزار کرده و بعد ها اقدام به برگزاری میهمانی ها یا جشن ها بزرگ تر و گروهی در حضور دوستان کودک کنید.

چرا که ممکنه بعضی از کودکان با دوستان خود رابطه خیلی بهتر و صمیمی تر داشته باشن و با اونا بهشون خوش بگذره یا کاملا بر عکس باشه و خانواده رو ترجیح بدن، مثلا ترجیح بدن در کنار خاله و دایی یا عمو عمه ها و بچه هاشون باشن. در کل این امر کاملا بستگی به شما و کودکتون داره. اما پیشنهاد ما اینه که سعی کنید ترکیبی از دوستان و خانواده باشه، کسایی که حس خوب و بهتری به کودکتون میدن.

تاثیر جشن تولد بر کودکان

مهمانی بزرگ تولد، لاکچری باشه یا یک تولد ساده‌ دورهمی؟

برخی خانواده ها عادت دارن به تولدهای لاکچری و هزینه های زیاد، اما برخی دیگر به یک تولد ساده برای بچه ها قناعت می کنند، اما آیا گرفتن چنین تولدهایی با تم های خاص برای بچه ها لازم است و آیا بچه ها این مدل تولد گرفتن را دوست دارن؟

شاید هر چه مهمونی بزرگ تر و به اصطلاح لاکچری تر باشه کودک در لحظه بیشتر خوشحال شه، اما این اتفاق باعث میشه کودکمون تو آینده از اتفاقات ساده زندگیش لذت نبره و برای لذت بردن منتظر اتفاقات خارق العاده باشه.

حتی این مدل از تربیت باعث زیاده خواهی و پر توقعی کودک در آینده میشه. حالا منظورمون این نیست کسانی که تولدهای بزرگ می گیرن، پرتوقع می شن اما اینکه هر سال بخواید برای فرزندتون تولد بزرگ با میهمانان زیاد بگیرید، بچه عادت می کنه که هر سال باید این تولد با همین شکل تکرار شه ، درحالیکه درست نیست.

تزیین کردن جشن تولد با تشریفات روناک

ما در تیم تشریفات روناک، به شما کمک میکنیم تا یک تم تولد و یک تزیین زیبا برای جشن تولد کودکتون داشته باشید. فقط کافیه همین الان فرم مشاوره رایگان زیر رو پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و شما رو راهنمایی کنند.

بهتره از چند روز قبل خانه را تزیین کنید حتما پدر، مادر و خود کودک کمک کنن و مشارکت داشته باشن. ترجیحا کودک خودش رنگ بادکنک هاش را انتخاب کنه تا باور داشته باشه که فرد مهم و صاحب نظری است. نه اینکه همه چیز رو خودتون به سلیقه خودتون انتخاب کنید.

حتی اگر پدر و مادر خسته و پر مشغله ای هستید ، اون یک شب را وانمود کنید که خوشحال ترین فرد روی زمین هستید. بچه ها کاملا احساس می کنند که خانواد هایشان در روز تولدشون که مهمترین روز زندگی هر فردی است، چقدر هیجان و ذوق دارند! اگر ذوق و هیجان نداشته باشید، حس و حال اونها هم از بین میره.

کادو تولد کودک چی بگیریم؟

همین اول کار بهتون میگم اگه تولد کودکی دعوت میشید مسلما‌ از خرید پتو، پارچ و لیوان و… خودداری کنید! شاید خرید وسایلی که گفته شد از لحاظ مالی هم گرون تر از کادو های مورد علاقه کودکان براتون تموم شه اما قطعا با خرید یک عروسک برای دخترا، و یک ماشین کوچک برا پسرا خیلی خوشحال ترشون می‌کنید.

البته به طور کل خرید کادو با توجه به روحیات هر کودکی میتونه متفاوت باشه! مثلا اگه میدونید که کودک علاقه مند به فوتبال هست با خرید کیت ورزشی یا توپ فوتبال میتونید خیلی خیلی خوشحالش کنید. یا اگه میدونید دختری علاقمند به پزشکی هست میتونید با خریدن اسباب بازی سبک پزشکی حس مثبتی به کودک بدید.

تاثیر جشن تولد بر کودکان

 

جشن تولد در عزت نفس کودکمون تاثیر داره؟

بله جواب مثبته، جشن تولدی که به خوبی برنامه ریزی شده و اجرا شده باشه می تونه به کودک احساس خاص بودن و دوست داشتن رو بده
که میتونه عزت نفس و اعتماد به نفس اونو افزایش بده. جشن تولد کودک می تونه این ایده را تقویت کنه که آنها ارزشمند و مهم هستن، که میشه تأثیر مثبتی بر رفاه کلی کودکان داشته باشه.

پیشنهاد تیم تشریفات روناک: تم تولد پسرانه

آیا کودکان از جشن تولد لذت می برند؟

به طور کلی، کودکان از برگزاری جشن تولد لذت می برن. جشن های تولد اغلب با فعالیت های سرگرم کننده، بازی ها، هدایا، کیک و گذراندن وقت با دوستان و خانواده همراهه. برای بسیاری از کودکان، این روز خاصی است که در تمام طول سال منتظر اون هستن.

با این حال، هر کودکی منحصر به فرده و ممکنه عده‌ای وجود داشته باشند که از بودن در مرکز توجه بودن لذت خاصی نبرن یا از جمعیت زیاد یا صداهای بلند غرق شن. مهمه که والدین هنگام برنامه ریزی برای جشن تولد به ترجیحات و شخصیت کودک خود توجه کنن و محیطی رو ایجاد کنن که برای آنها احساس امنیت و راحتی داشته باشه.

تاثیر جشن تولد بر کودکان

تاثیر تولد بر روی اعتماد به نفس کودک

تو مراسمای تولد کودکتون سعی کنید فرزند خود را به میهمانان معرفی کنید و از او بخواید تا از توانمندی ها، ویژگی ها، ابتکارات و خلاقیت های خود رو به حاضرین بگه و به نمایش بذاره. با انجام این کار حس اعتماد به نفس زیادی به فرزند شما داده می شه و به شکل گیری شخصیت فرزندتون کمک بسیاری می کنه. نا گفته نماند که با دعوت تعداد بیشتری از هم سن و سالان فرزندتان در جشن تولدش می تونید میزان خوشحالی اون رو افزایش داده و کاری کنید تا بیشتر به او خوش بگذره.

تاثیر جشن تولد بر سلامت اجتماعی کودکان

جشن تولد تاثیر شگرفی در بهبود رفتارها و برخوردهای کودکان با والدین و اطرافیانشون داره. مطالعات تحقیقاتی نشون میده کودکان در جشن تولد سیگنال های مثبتی از ذهن خود دریافت می کنن که این امر به چالاکی، قدرت اراده و تمایل به برقراری دوستی های بیشتر می انجامه. این انرژی به راحتی از بین نمیره بلکه از فرزند به پدر و مادر منتقل شده و در زمان کوتاهی تاثیرات مطلوبی بر رفتارهای اجتماعی او در تعامل با خانواده و جامعه میذاره.

معجزه جشن تولد ارتباط مسالمت آمیز خانواده و فرزند رو برقرار خواهد کرد، از این رو کودکان هم فرصت پیدا میکنن مهارت های خود رو بالا برده و برای انجام کارهای مثبت و اثرگذار تلاش کنن. به نظر محققان علوم روان شناختی، هیچ جایگزینی برای جشن تولد وجود نداره، چون این کار به شکل دقیق و آرمانی کودکان رو تربیت و از پیچیدگی های رفتاری و اخلاقی اونا کم میکنه.

دکتر مسعود بشارت زاده، متخصص علوم تربیتی، در این باره می گوید: «جشن تولد ساده ترین راه تربیت کودکانه. هر قدر جشن تولدهای یک خانواده بیشتر باشه به همان اندازه بچه ها رفتار بهتری در برخورد با همسالان و بزرگترهای خود پیدا می کنن و کمتر با خطرات اجتماعی مواجه میشن.»

این کارشناس خاطرنشان می کند: «بسیاری از کودکان آفریقای مرکزی و شرق خاورمیانه به دلیل فقر اقتصادی از چنین فرصتی محروم هستن، در نتیجه گاه می بینیم که هیجان های خود رو در گروه های تبهکاری و باندهای بزهکاری تخلیه می کنن.»

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تاثیر جشن تولد بر کودکان را از نظر روانشناختی و… بررسی کنیم. جشن تولد به عنوان عاملی برای شاد زیستن سهم انکار ناپذیری در ایجاد سلامت اجتماعی خانواده و امنیت جامعه ایفا می کنه. پس کودکان خودتون رو از این لذت محروم نکنید و سعی کنید روزی به یاد ماندنی برای آنها رقم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *